Je weet wel: groepjes die elkaar het leven zuur maken, en mensen die eenzaam daartussen ronddwalen. Een gistend geheel, waarin gesist en gefluisterd wordt en veel negativiteit rond-spat.
Men neme de volgende ingrediënten:
- Neem een grote groep functionarissen (50-150)
- Zonder gemeenschappelijk doel/belang. Ieder doet zijn taak.
- Doe 1-op-1 sturing; de leider voert personeelsgesprekken.
- Vorm GEEN (kleine) teams. (Let op: vaak heet de leider Teamleider, maar ‘het team’ komt nooit in dezelfde samenstelling bijeen met ‘hun’ leider).
- Zorg dat men elkaar veelvuldig treft, zonder formele setting.
- Zorg dat jij als leider er niet bij bent als men elkaar treft.
- Zorg dat men tijd heeft om te kletsen.
Succes gegarandeerd. Mensen hebben zo’n grote behoefte aan samenhang, ergens bij horen, een ‘wij-gevoel’ dat ze dat zelf gaan invullen als de organisatie daar niet in voorziet. Helaas wordt het ‘wij’ dan gebaseerd op zeer arbitraire zaken, zoals leeftijd, gender, geloof, sportclub, anciënniteit, opleiding etc. En omdat het zo’n zwakke verbinding is, heb je vooral een ‘zij’ nodig die natuurlijk stommer, slechter, zwakker etc. is dan ‘wij’.
Leiders: staar je niet blind op de mensen die rottig gedrag vertonen naar elkaar, onderzoek welke samenhang jij en jullie als organisatie niet bieden, waardoor men het ‘wij’ zelf gaat creëren. En bedenk: een veilig ‘wij’ gaat over 5 – 10 (maximaal 12, maar dat vraagt veelvuldig samen-komen) mensen.